Tips og råd til deg som er, eller vil bli, frilansjournalist/fotograf.



tirsdag 31. august 2010

Mye som skjer fremover

Frilansseminar, frilanstreff på litteraturhuset og temakvelder. Det er mye som skjer fremover, følg med på NJs nettsider HER .

Verv et medlem- Få 1000 kroner!

NJ (Norsk journalistlag) har en kampanje som varer til 1. November 2010, der du får 1000 kroner for hvert medlem du verver!
Les mer på NJs nettsider HER .

Jeanette Bækkevold.

mandag 30. august 2010

Frilanstips nr. 5

Frilanstips nr. 5


Stille periode? Tenk alternativt!

Noen frilansere får konkrete oppdrag av kundene sine, andre lager saker på egenhånd som de selger til kunder.
Som frilanser kommer man til å oppleve stille perioder. Da gjelder det å ikke få panikk. Tenk alternativt: Hvordan kan du utnytte dødperioden? Hva kan du gjøre for å generere flere jobber?

Lag team

Som team med fotograf og journalist kan man levere pakker. Da tar dere kostnader og risiko selv, men har full frihet til å lage de sakene dere vil. (Og selvsagt bare jobbe med din favorittjournalist/fotograf) Selg til kunden som gir dere den prisen dere vil ha.

Fellesskap

Mange frilansere lager et kontorfellesskap, og det er et sjakktrekk! Da befinner du deg i et miljø som kan generere flere jobber, og mange syns det er deilig å ha et nettverk rundt seg.

Kurs

Kan du levere full pakke til en kunde er du en meget ettertraktet frilanser. Er du journalist med fotointeresse? Ta et fotokurs!
Er du fotograf med journalistinteresse? Ta et skrivekurs!

Jeanette Bækkevold.

Frilanstips nr. 4

Frilanstips nr. 4

Vær profesjonell

For mange en selvfølgelighet, men hva betyr det å være profesjonell?
Det er mer enn å levere en sak uten skrivefeil, eller å fange et perfekt motiv.

Kjenn kunden
Kjøp publikasjonen du skal jobbe for, les den, bli kjent med kunden. Ingen blir overbevist om du ikke følger kundens profil. Åpner du et KK eller to, ser du umiddelbart hva slags bilder de ønsker seg. Leser du Mamma, ser du hvilke saker de er interessert i. Så enkelt. Og vanskelig for mange.

Levér saken i tide
Igjen en selvfølgelighet, men det er utrolig mange som surrer og roter. Er du punktlig og leverer til deadline, ja kanskje litt før til og med, er sjansen stor for at de ringer deg igjen.

Hør på kunden
Hva slags sak vil de ha? Hva slags bilder ønsker de?

Vær hyggelig og grei
"Selvsagt fikser jeg det", "levering torsdag skal bli" og "jeg tar utfordringen" funker mye bedre enn "Nei, det tror jeg blir litt vanskelig".

Jeanette Bækkevold.

Frilanstips nr. 3

Frilanstips nr. 3

Ha flere ben å stå på


Som frilanser er det viktig å ha flere ben å stå på. Det er ikke lurt å basere seg på én kunde. For hva skjer når du mister kunden din? Da står du uten inntekt.

Grunner til at du må ha flere ben å stå på:

- Kunden skifter redaktør
Jeg har selv opplevd å miste store kunder. Ikke fordi jeg gjorde en dårlig jobb, men fordi magasinet skiftet redaktør. Denne redaktøren tok med seg  mennesker vedkommende likte å jobbe sammen med, og dermed var jeg ”ute”.

- Kunden skifter profil
De legger om, prøver nye ”jaktmarker”. Det kan skje at stoffet du produserer plutselig ikke ”passer inn i profilen” lenger. Det har jeg selv opplevd. Som fotograf er man vel særlig sårbar, da man har en viss stil.

- Kunden vil prøve nye frilansere
De vil fornye, teste, prøve ut. Og det er ikke fordi du gjør en dårlig jobb, eller ikke er venn nok med sjefen!

- Kunden din legges ned
Dette er også selvopplevd, og med det store bladmarkedet som er i Norge er det en reell trussel!

Mange flere grunner finnes, selvsagt.

Jeanette Bækkevold.

Frilanstips nr. 2

Frilanstips nr. 2

Markedsfør deg selv!

Du driver en liten bedrift, og du må tenke som en håndtverker.
For å få jobber ville en elektriker ha annonsert, hatt hjemmeside og sørget for å være oppført i kataloger. Du er ikke anderledes, du leverer også et håndtverk.

Kom deg på nett

Det første du skal gjøre er å få deg en side på nettet.
Bare tenk på det selv: Hvis du googler en bedrift og ikke finner en hjemmeside, hva tenker du da? Jeg tenker i hvertfall at denne bedriften er useriøs. Det trenger ikke være en superfancy hjemmeside med masse duppeditter. Det kan likegodt være en blogg. På bloggen kan du legge ut noen bilder, tekster eller linker til ting du har laget, og skrive kort om deg selv. Når du så skal oppsøke nye kunder, kan du henvise til hjemmesiden eller bloggen.

Bruk litt tid på å sette deg inn i det, men det er viktigere å få ting ut på nett kjapt enn at det ser perfekt ut! Du kan justere etter hvert. Legg en link til Facebookprofilen din på bloggen/hjemmesiden.

Blogger

- www.blogspot.com. (Denne bloggtjenesten bruker jeg selv, og er veldig fornøyd med det.)

- www.wordpress.com (Her kan du også lage blogg.)

- www.blogg.no (Enda en, men denne syns jeg personlig er litt mer amatørmessig.)

For fotografer

www.foto.no kjenner de fleste til. Hvis du oppdaterer deg til gullmedlem der (ca 500 kr i året), kan du få portefolio på nett, med adresse www.brukernavn.foto.no. Et fint sted å vise bildene sine, og det er lett å bytte ut. Jeg bruker denne siden selv, se eksempel her: www.jeanette.foto.no

Facebook/ Twitter

Bruk sosiale medier for alt det er verdt!

Facebook er et morsomt sted å sjekke hva gamle klassekamerater gjør, men det kan brukes til mer enn det! Bruk nettverket, add folk du har intervjuet/fotografert som venner, redaktører, andre journalister etc. Meld deg inn i Facebookgrupper, eller lag din egen. (Det blir som en Facebookgruppe på bedriften din) Post notater om at du har ledig kapasitet for oppdrag, og henvis til hjemmesiden/bloggen. Hver gang du har lagt til et nytt bilde på hjemmesiden eller oppdatert bloggen din: Link til dette på Facebook.

Ringerunden

En stor terskel for mange, men du får sjelden napp hos en ny kunde ved å sende epost. Redaksjonene får tonnevis av epost fra mer eller mindre profesjonelle frilansere hver dag, og mange gidder ikke engang svare. Ring isteden! Det er stor sjanse for at du får prøve deg om du får en god tone med den du snakker med.
Ikke la et nei stoppe deg! Prøv igjen senere, prøv en annen. (Timing er alt!)

Registrer deg

Du har ihvertfall ikke noe å tape på å registrere deg på nettsider med lister over frilansere.
Registrer deg i frilanskatalogen HER .

Jeanette Bækkevold.

Frilanstips Nr. 1

Enten du er en etablert frilanser som trenger flere kunder, eller en journaliststudent som skal ut i jobb: Her er mine beste tips!
Selv har jeg jobbet i mediebransjen og vært frilans halve livet. Jeg har vel aldri egentlig vært i nærheten av en fast jobb, og har derfor mye erfaring å dele.

Frilanstips Nr. 1

Du driver business
Selvsagt, sier du kanskje.
Men ikke glem det!
Det er stor forskjell på deg og en som er fast ansatt.

Du driver, og har ansvaret for, din lille bedrift. Enten som selvstendig næringsdrivende, eller fast frilanser som mottar lønn.
Mange frilansere jobber mer eller mindre fast i en redaksjon, og det er lett føle at man er fast ansatt når man har fast pult og gode kolleger. Men forskjellen på deg og din fast ansatte kollega er at du kan sparkes ut når som helst. Vær nær dine kunder, men ikke for nær.

Jeanette Bækkevold.