Tips og råd til deg som er, eller vil bli, frilansjournalist/fotograf.



mandag 30. august 2010

Frilanstips nr. 2

Frilanstips nr. 2

Markedsfør deg selv!

Du driver en liten bedrift, og du må tenke som en håndtverker.
For å få jobber ville en elektriker ha annonsert, hatt hjemmeside og sørget for å være oppført i kataloger. Du er ikke anderledes, du leverer også et håndtverk.

Kom deg på nett

Det første du skal gjøre er å få deg en side på nettet.
Bare tenk på det selv: Hvis du googler en bedrift og ikke finner en hjemmeside, hva tenker du da? Jeg tenker i hvertfall at denne bedriften er useriøs. Det trenger ikke være en superfancy hjemmeside med masse duppeditter. Det kan likegodt være en blogg. På bloggen kan du legge ut noen bilder, tekster eller linker til ting du har laget, og skrive kort om deg selv. Når du så skal oppsøke nye kunder, kan du henvise til hjemmesiden eller bloggen.

Bruk litt tid på å sette deg inn i det, men det er viktigere å få ting ut på nett kjapt enn at det ser perfekt ut! Du kan justere etter hvert. Legg en link til Facebookprofilen din på bloggen/hjemmesiden.

Blogger

- www.blogspot.com. (Denne bloggtjenesten bruker jeg selv, og er veldig fornøyd med det.)

- www.wordpress.com (Her kan du også lage blogg.)

- www.blogg.no (Enda en, men denne syns jeg personlig er litt mer amatørmessig.)

For fotografer

www.foto.no kjenner de fleste til. Hvis du oppdaterer deg til gullmedlem der (ca 500 kr i året), kan du få portefolio på nett, med adresse www.brukernavn.foto.no. Et fint sted å vise bildene sine, og det er lett å bytte ut. Jeg bruker denne siden selv, se eksempel her: www.jeanette.foto.no

Facebook/ Twitter

Bruk sosiale medier for alt det er verdt!

Facebook er et morsomt sted å sjekke hva gamle klassekamerater gjør, men det kan brukes til mer enn det! Bruk nettverket, add folk du har intervjuet/fotografert som venner, redaktører, andre journalister etc. Meld deg inn i Facebookgrupper, eller lag din egen. (Det blir som en Facebookgruppe på bedriften din) Post notater om at du har ledig kapasitet for oppdrag, og henvis til hjemmesiden/bloggen. Hver gang du har lagt til et nytt bilde på hjemmesiden eller oppdatert bloggen din: Link til dette på Facebook.

Ringerunden

En stor terskel for mange, men du får sjelden napp hos en ny kunde ved å sende epost. Redaksjonene får tonnevis av epost fra mer eller mindre profesjonelle frilansere hver dag, og mange gidder ikke engang svare. Ring isteden! Det er stor sjanse for at du får prøve deg om du får en god tone med den du snakker med.
Ikke la et nei stoppe deg! Prøv igjen senere, prøv en annen. (Timing er alt!)

Registrer deg

Du har ihvertfall ikke noe å tape på å registrere deg på nettsider med lister over frilansere.
Registrer deg i frilanskatalogen HER .

Jeanette Bækkevold.

1 kommentar:

  1. DENNE bloggen liker jeg! Er helt i startgropa med å prøve meg som frilansjournalist, og pågangsmotet steg noen hakk da jeg fant dette.

    SvarSlett