Tips og råd til deg som er, eller vil bli, frilansjournalist/fotograf.



tirsdag 1. mars 2011

Ut på skoletur

I går var jeg og en annen representant i FJ-styret, Toralf Sandåker, på Journalisthøgskolen i Oslo og fortalte om det å være frilans.
Jeg fortalte om hverdagen min som selvstendig næringsdrivende frilansfotograf, og kom også med konkrete tips, som også ligger her på bloggen.
Toralf fortalte blant annet om Frilanskalkulatoren, definasjonen på en frilanser og måter å drive næringen sin på.

Det var fint å kunne komme i kontakt med de som skal ut på markedet etter endt utdanning, og jeg følte at vi fikk gitt dem noen viktige råd på veien.
Det er ingen tvil om at journalistyrket ikke kommer til å bli enkelt, og det var også noe vi påpekte for studentene. Det blir stadig tøffere forhold, og man må påberegne å være frilanser.
Samtidig så kan det være fantastisk, hvis man lykkes er det verdens beste yrke:-)

Uansett er mitt råd dette: Hvis du er 110% sikker på at det er journalist/ fotograf du vil bli, så go for it.
Hvis du er i tvil: Finn på noe annet.

Jeanette Bækkevold, FJ-styret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar